3-1 tap for Fløya: L/K mistet grepet

Postet av Lyngen/Karnes IL den 10. Sep 2008

L/K er ikke lenger i førersetet i TiTo-toppen.

Det ble et nytt bortetap for L/K i kveld - denne gangen på Fløyabanen der hjemmelaget ble for sterke. 3-1 ble sluttresultatet etter en nådeløst effektiv førsteomgang av Fløya. Det sto 3-0 til pause, og det var i sannhet ikke mye som tydet på at L/K skulle klare å snu det. Det klarte man da heller ikke, og den ene reduseringen som man maktet, kom på overtid i andre omgang. Da var det litt for sent...

L/K spilte en grei andre omgang, der man til tross for at man spilte med bare tre bak hadde bra kontroll på Fløyas hurtige angrep. Men til tross for et hyperoffensivt L/K-lag, formasjonsmessig, så ble det likevel så som så med sjanseskapingen. Fløya pakket godt igjen bakover, med mange mann bak ballen, og når L/K prøvde rute 1 opp til Rune Lillevik, var det bare unntaksvis at L/K klarte å være først på nedfallsfrukten.

Fløyas 1-0 mål kom på et nokså uforståelig dømt frispark rett utenfor 16-meteren. Mens L/K ble fristet til å diskutere med dommeren om hva som var årsaken til frisparket, benyttet Fløya muligheten til å sette ballen i mål. Juniorfeil av L/K og 1-0 til hjemmelaget. 2-0 og 3-0 var rimelig like. Begge gangene kommer Fløya løs på sin venstreside og får lagt inn i feltet. Der er markeringene ikke all verden og Fløya-spissen får den tiden som trengs for å plassere ballen bak Michael Wæraas i L/K-buret.

L/K har to store sjanser på slutten av omgangen, ved Ole Oscar Ross og innbytter Rune Lillevik, og én stor i begynnelsen ved Øyvind Garfjell, men skaper veldig lite mellom disse.

L/K skaper som sagt ikke mye i andre omgang heller, men har i hvert fall et visst overtak i banespillet på et Fløya-lag som sikkert var fornøyd med å ri på en 3-0 ledelse.

På slutten får Marius Lingrasmo først en gedigen sjanse, som Fløya-keeper Andreas Mortensen redder mesterlig. Så klarer stopper Bernhard Blom å sette ballen i mål langt på overtid.

Ung og urutinert dommer i dag. Det var intet heldig trekk av kretsen i en tøff og tett toppkamp. Dommeren la lista så lavt at verken Fløya eller L/K skjønte hva det ble blåst for i enkelte situasjoner. Så mye betydning for kamputfallet fikk det kanskje ikke, selv om frisparket som førte til 1-0 målet virket rimelig uforståelig. Det står heller ikke til å nekte for at det var L/K som mest lot seg frustrere av dommeren, og det er aldri en god oppskrift for å vinne kamper. Men når innsatsen er såpass dårlig, blir det uansett feil av L/K å fokusere på dommeren i ettertid.

Med dagens tap er L/K avhengig av andre for å gå helt til topps på tabellen. Fire seire på de fire siste er ikke nok hvis Finnsnes vinner alle sine tre gjenstående. Men det er likevel viktig å stå på framover og gi SIK, Fløya og Finnsnes kamp til døra om seriemesterskapet. Neste nøtt er bortekamp mot Salangen allerede lørdag, og da skal hjemmelaget forhåpentligvis få merke at L/K er relativt revansjelystne.

L/Ks lag: Michael Wæraas; Lasse Hausner, André Fagerborg, Bernhard Blom, Tor Arne Larsen; Jens Georg Løvland, Andreas Løvland, Ole Oscar Ross; Marius Lingrasmo, Steffen Dreyer, Øyvind Garfjell

Innbyttere: Rune Lillevik, Frode G. Larsen, Tom-Jørgen Gangsø

Dommer: Ole Martin Loe - svak

Gule kort, L/K: André Fagerborg, Frode G. Larsen, Tor Arne Larsen og Ole Oscar Ross.