FK Fotball-Ligaen, L/K - FK Senja 2-5

Postet av Lyngen/Karnes IL den 10. Jun 2009

Drømmestart var ikke nok

Til tross for en kanonstart med Ole Oscar Ross-mål allerede etter ett minutt, ble det tap på Polleidet i kveld. Senja viste seg å være akkurat en håndfull for mye for et rekordungt L/K-lag i dag.

FK Senja utligner på sin første sjanse, en dødball, like etterpå og går også opp til 1-2 og 1-3 i første omgang. L/K klarer ikke å demme opp for dødballene til Senja på 1-3 og på 1-2 bryter blåtrøyene seg igjennom i midten på en fortsatt ujevn og humpete gressbane på Polleidet.

Om ikke L/K produserer sjanser på løpende bånd, så har i hvert fall L/K flere gode muligheter til å score. Blant annet ved Ole Oscar Ross og ikke minst Alexander Løvland Rygh, som spilte spiss i karantenefraværet til Steffen Dreyer. Men det blir ikke mål og Senja kan gå til pause med en litt flatterende 1-3 ledelse. Kynismen på defensiv dødball er fraværende for L/Ks del og de langt mer meritterte og rutinerte spillerne på FK Senja får gjøre litt for mye som de vil.

I andre omgang bytter L/K til 4-3-3 for å et større trøkk høyt i banen. Det trekket lykkes man med og L/K gjennomfører en svært hederlig omgang. Bortsett fra et par sporadiske Senja-sjanser styrer L/K omgangen fra start til mål. Aggressiviteten i alle ledd er meget bra og Senja får nesten ikke til noe som helst. Midtbanen med Ross, Holm og Løvland jobbet knallhardt gjennom hele kampen og Morten Nilsen skaper mye småtrøbbel for Senja når han blir flyttet opp som spiss tidlig i andre omgang.

Noen av sjansene som blir svidd i andre er helt ubegripelige. Men det blir med Morten Nilsens frisparkmål midtveis i omgangen. Og da har FK Senja i mellomtiden gått opp til 1-4 ved Mats Tunstad.

Det var imidlertid ingen i rødt som ga opp og det var liv i kampen helt til slutt. Men Senja har rutine i alle ledd og lot ikke sjansen til å ta sin første serieseier i Lyngen noensinne gå fra seg. 2-5 målet kommer på overtid, på et tidspunkt der L/K har gått over til det noget offensive 3-3-4-systemet og gjør at sluttresultatet blir riktig så hyggelig for gjestene. Slett ikke ufortjent at Senja vinner, men kampen kunne fort ha vippet i L/Ks favør i andre omgang.

* 16-årige Jøran Grønnbakk Åsheim gjorde sin seriedebut for L/Ks A-lag da han startet kampen mot Senja i dag. Det gjorde Jøran på en fullstendig respektløs måte. Han sparte ingenting i duellene, jobbet utrettelig og gjorde gode valg med ball hele tiden. Det lover svært godt for fremtiden. At Jøran får tillit fra start bør også være en solid inspirasjon for flere andre unge L/K-spillere.

* L/K stilte med tidenes yngste A-lag idag. Et helt lag forsvant i generasjonsskiftet etter 2008-sesongen og i dag manglet nesten et helt lag til i skader og sykdom. At man da likevel klarer å spille jevnt med fjorårets 2. divisjonslag, som i hvert fall ikke er svekket fra 2008-sesongen, er faktisk en fjær i hatten for L/K. Selvom det er fattigmannstrøst på en dag da bunnplasseringen på TiTo-tabellen er et faktum.

* Gjennomsnittsalderen på de ti utespillerne til L/K var på 19,3 år, og det kan vi med sikkerhet si er rekord siden sammenslåingen. Tar vi med 26-årige Michael Wæraas i L/K-målet er snittalderen på nøyaktig 20 år.
Faktisk har ingen av de som startet for L/K spilt et tresifret antall A-kamper for klubben. Det har garantert heller ikke skjedd i L/Ks historie. Kaptein Mats-Haakon Karlsen var den med flest A-kamper i førsteelleveren. Han spilte sin 85. kamp i dag, mens en annen veteran, 18-årige Øyvind Garfjell nå har 81 A-kamper for moderklubben.

* Ole Oscar "OO7" Ross mål var hans tredje i serien i år og deler dermed serietoppscorertittelen så langt med Steffen Dreyer. Ross ble forøvrig, fullt fortjent, kåret til dagens L/K-gutt.  Ross hadde sin sedvanlige raids i dag, i tillegg til at han gikk inn i duellspillet på midtbanen med en ekstra glød i dag. At han i tillegg scorer på hodet og er svært nær å krige inn en dødball til, viser bare allsidigheten til krengetoget fra Lyngseidet.

* Med Steffen Dreyer ute i dag, er det bare Ole-Oscar Ross og Andreas Løvland som har spilt alle L/K serie- og cupkamper i år. Andreas har sågar startet og spilt alle L/Ks kamper i år, inkludert vinterserie og andre treningskamper - totalt 18 så langt. Det er en imponerende stabilitet av L/Ks yngste spiller.

L/K - FK Senja 2-5 (1-3). 1-0 Ole-Oscar Ross (1), 1-1 Runar Danielsen (3), 1-2 Mats Tunstad (19), 1-3 Kjetil Adolfsen (44), 1-4 Mats Tunstad (62), 2-4 Morten Nilsen (67), 2-5 Kevin Wilsgård (90)

L/Ks lag: Michael Wæraas; Kristoffer Fagerborg, Mats-Haakon Karlsen, Morten Nilsen, Aleksander Helberg; Andreas Holm, Andreas Løvland, Ole-Oscar Ross, Øyvind Garfjell, Jøran Grønnbakk Åsheim; Alexander Løvland Rygh.

Innbyttere: Rune Lillevik for Løvland Rygh, Fredrik P. Johansen for Jøran Grønnbakk Åsheim.

Gult kort L/K: Kristoffer Fagerborg.

Dommer: Jonny Andreassen - god

Folkebladet hadde live-oppdatering av kampen. Se mer her!