FK Fotball-Ligaen, L/K - BOIF 3-0:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 4. Jul 2009

Tok ferie med ny seier

L/K spilte med 10 mann i over én omgang, men vant likevel 3-0 mot godt plasserte BOIF i dag. Seieren var fullt fortjent til tross for at L/K fikk Morten Nilsen utvist mot slutten av første omgang - på stillingen 1-0. Da hadde Steffen Dreyer tatt L/K i ledelsen etter 12 minutter på straffespark etter at han selv ble felt av BOIF-keeper Preben Ingebrigtsen. Ingebrigtsen fikk gult kort for den forseelsen, noe som skulle få betydning for kampen senere.

L/K førte kampen gjennom hele første omgang, men den aggressiviteten som laget spilte med i de to bakre leddene var ikke like fremtredende i det siste trekket. Flere ganger kom lynvingene Øyvind Garfjell og Ole Oscar Ross seg fri på kantene, men det var langt mellom de gode løpene inne i boksen.

L/K stilte med mye krutt offensivt, med Morten Nilsen som hengespiss bak kaptein Dreyer og det var da også de to som sto bak det første målet. Det var selvsagt et skikkelig slag i trynet for L/K å få Nilsen utvist rett før pause. Morten hadde vært involvert i et par dueller på rad like før, men dommer Peder Amundsen hadde brukt fordelen. Litt senere kommer BOIF-spilleren knallhardt inn i ryggen på Morten i det som i hvert fall kunne minne om en hevnaksjon. Morten går rett i bakken og da BOIF-spilleren går bort til ham, reiser Morten seg opp og dytter BOIF-spilleren bort. Han går rett i bakken og etter litt om og men får BOIF-spilleren gult og Morten rødt. Kanskje strengt dømt, men ikke direkte sjokkerende.

Like etterpå blir Andreas Løvland skadet i nok en stygg duell og også unge Løvland var ute for resten av matchen. Dermed hadde L/K mistet to av motorene i laget og pausen ble dermed brukt til omkalfatreringer av trener Lasse Hausner.

Storebror Jens-Georg Løvland kom inn for Andreas etter å ha vært skadet en periode. Han gikk direkte inn i tospann med L/K-funnet Espen Haugen på defensiv midtbane. L/Ks 4-2-3 formasjon funket fint, selv om det ble litt flere lange baller og avklaringer enn ønskelig en periode. 1-0 sto seg lenge, men 10 minutter før slutt er det endelig klart for 2-0. Et vakkert angrep som begynte med en iskald lobb av Espen Haugen og et påfølgende raid nedover høyrekanten av Ole Oscar Ross. Til slutt blir Øyvind Garfjell spilt fri av Ross og han setter ballen kontrollert nede i hjørnet. Garfjell har nå scoret i tre seriekamper på rad. Flott samspill mellom de to 90-modellene. Det var forøvrig et under at Ross i det hele tatt var på banen. Årets styggeste takling på Polleidet kunne fort tatt knekken på unggutten, men etter et par minutter nede for telling reiste Ross seg og fortsatte som før. BOIF-spilleren fikk gult, men det kunne ikke vært langt unna direkte rødt i den situasjonen.

Da Espen Haugen var tom, kom en annen 90-modell inn; Fredrik P. Johansen. Den lillle spissen sprang mye og godt i de minuttene han fikk og var sentral da L/K fikk sitt andre straffe for dagen. Et godt gjennomspill av Steffen Dreyer slipper Fredrik alene igjennom med BOIF-keeper Ingebrigtsen. Han går like resolutt til verks som ved forrige anledning og pådrar seg et nytt gult kort. Dermed rødt kort og ny straffe til hjemmelaget. Igjen er det Steffen Dreyer som setter ballen i mål og dermed 3-0 til slutt.

BOIF hadde svært lite å stille opp med offensivt. Det lille de skapte av farligheter kom paradoksalt nok på dødballer fra et lag som har vist fin offensiv fotball i år. Et par siste-liten avklaringer fra Rudi Dreyer og co. berget iallfall nullen for L/K i dag.

Det er ikke bare spillerne som har godt av en liten fotballferie nå. Også gressbanen på Polleidet trenger litt hvile. Den har tålt vårens belastninger dårlig og innbyr ikke til finspill. De gangene spillerne skulle føre ballen midt på banen, var det på lykke og fromme og både BOIF- og L/K-spillerne var hemmet av underlaget.

* Gledelig med en ny clean sheet for L/K-forsvaret. Rudi Dreyer har vært skikkelig sjef i forsvaret de to siste kampene, i spann med visekaptein Mats-Haakon Karlsen. På høyrebacken har Kristoffer Fagerborg rett og slett storspilt i det siste og i dag hadde Andreas Holm fått tillit på venstrebacken. Der hadde han full kontroll gjennom samtlige 90 minutter og bidro også til solid pasningsspill offensivt.

* Mange som jobbet utrolig godt i dag, spesielt da L/K ble redusert til ti mann. Men det er vanskelig å komme utenom lenangsværingen Espen Haugen. Han debuterte forrige helg mot Nordreisa med en kanonkamp og i dag var han enda bedre! Han jobbet og duellerte i samtlige minutter han var på banen, spilte sikre pasninger når det trengtes, vant de fleste hodeduellene og med krampe i beina hadde han i tillegg overskudd til å lobbe fri Ole Oscar Ross i forkant av 2-0 målet. Høy klasse!

* L/K tar fotballferie på en noget utsatt 10. plass på tabellen. Men nå er det i hvert fall grei kontakt oppover på tabellen. Og det er lov å håpe på videre tabellklatring etter fotballferien.

* Steffen Dreyer scoret sine A-lagsmål nummer 97 og 98 i dag. Steffen har syv seriemål hittil i år.

L/Ks lag: Erlend Strand; Kristoffer Fagerborg, Mats-Haakon Karlsen, Rudi Dreyer, Andreasgg Holm; Andreas Løvland, Espen Haugen, Morten Nilsen; Øyvind Garfjell, Steffen Dreyer, Ole Oscar Ross.

Innbyttere: Jens-Georg Løvland for Andreas Løvland, Alexander Løvland Rygh for Jens-Georg Løvland, Fredrik P. Johansen for Espen Haugen.

Gule kort, L/K: Espen Haugen.

Rødt kort, L/K: Morten Nilsen

Dommer: Peder Amundsen, Skjervøy - hadde ikke sin beste dag, men får likevel de fleste avgjørelsene rett til slutt likevel. Holder også en fin tone kampen igjennom.