FK Fotball-ligaen, L/K - TUIL 2 2-1:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 10. Aug 2009

Ga tre poeng i bursdagsgave

Steffen Dreyer (til venstre) ble matchvinner mot TUIL 2 i kveld. Dermed ga han trener Lasse Hausner tre poeng i bursdagsgave. Til høyre venstreback Stig-Roar Hansen Rognli.

Med sin 2-1 scoring fire minutter før slutt sørget lagkaptein Steffen Dreyer for at L/K fikk tre poeng og trener Lasse Hausner fikk en fin presang på sin 32-årsdag. Dreyer fikk ballen på 18-20 meter etter en L/K-dødball, og klinket den i mål bak en meget god Morten Bredal-Thorsen i TUIL2-målet.

Da hadde et bra besatt TUIL-lag gitt L/K kamp til døra gjennom hele kampen og L/K måtte virkelig ned i kjelleren for å hente opp de tre poengene. Men L/K ville mest og klarte til slutt å berge seieren. Øyvind Garfjell sørget for 1-0 ledelse til pause etter et av mange Ole Oscar Ross-raid. 1-1 fikk TUIL på dødball rett etter pause. Kampen var helt åpen helt til dommeren blåste av, men heldigvis trakk Steffen Dreyer fram matchvinneregenskapene når det mest av alt trengtes.

At det bare sto 1-0 til pause, skal TUIL prise seg ganske lykkelig for. Selv om bortelaget slett ikke ble overkjørt, kom L/K til store sjanser gjennom hele omgangen. Allerede etter ett minutt får Steffen Dreyer den første etter innlegg fra venstreving Øyvind Garfjell. Vingene Garfjell og Ole Oscar Ross skapte i det hele tatt hodebry for et ungt TUIL-forsvar og det var slett ikke tilfeldig at de var de to som sto bak da L/K endelig klarte å overliste TUIL-keeper Bredal-Thorsen. Etter fire minutter er det Ole Oscar som tar TUIL-forsvaret ut på luftetur. Den ender helt inne i målgården til TUIL-keeperen, som klarer å parere avslutningen til Ross.

Så spolerer i tur og orden Andreas Løvland, Fredrik P. Johansen, Ole Oscar Ross og Steffen Dreyer hver sin store sjanse før Ross/Garfjell endelig sørger for 1-0. Da hadde TUIL også hatt sine tilbud ved den Adecco-aktuelle spissduoen Johnsgård/Lysvoll.

Det var imidlertid en tredje A-spiller, Fredrik Allertsen som skulle sørge for balanse i regnskapet. L/K gir fra seg et frispark på sin høyreside og det setter Allertsen rett i lengste hjørnet uten at noen L/K-forsvarere makter å avklare. Nølende forsvarsspill og målet skulle også gi TUIL-guttene blod på tann. I perioden etter målet er det nemlig dalingene som fører an og L/K-keeper Michael Wæraas må trekke fram et par matchvinner-redninger. L/K skaper lite men både Steffen Dreyer og Ole Oscar Ross har gode muligheter til å sette 2-1 før Dreyer til slutt klarer det fire minutter før slutt - hans 99. A-lagsmål for klubben.

Viktig seier for L/K i den jevne bunnstriden i FK Fotball-ligaen. Tirsdag venter TIL 3 borte og der blir det også viktig å ta poeng for å henge med i svingene.

* Mye skader og karantener foran denne kampen gjorde at midtbanespiller Ole Remi Hausner måtte spille midtstopper, mens Stig-Roar Hansen Rognli fikk sin debut fra start på venstreback. Begge kom fra oppgaven med bravur. Også innbytter Jan Robin Bjørn viste flotte takter da han fikk sjansen i midtforsvaret mot slutten av kampen.

* Til kampen mot TIL 3 tirsdag er både Mats-Haakon Karlsen, Morten Nilsen og Jens Georg Løvland tilbake etter karantene. Også Andreas Holm kan være klar igjen etter ryggplager.

L/K - TUIL 2 2-1 (1-0) 1-0 Øyvind Garfjell (35), 1-1 Fredrik Allertsen (48), 2-1 Steffen Dreyer (86)

L/Ks lag: Michael Wæraas; Stig-Roar Hansen Rognli, Rudi Dreyer, Ole Remi Hausner, Kristoffer Fagerborg; Espen Haugen, Andreas Løvland, Fredrik P. Johansen; Øyvind Garfjell, Ole Oscar Ross, Steffen Dreyer.

Innbyttere: Aleksander Helberg for Stig-Roar Hansen Rognli, Andreas Løvland for Jan Robin Bjørn, Alexander Løvland Rygh for Steffen Dreyer

Gule kort, L/K: Espen Haugen, Andreas Løvland

Dommer: Roald Johansen - god kontroll