FK Fotball-Ligaen L/K - Finnsnes 3-2

Postet av Lyngen/Karnes IL den 26. Sep 2009

Mål av Dreyer - viktig seier

Foreløpig versjon:

To flotte frisparkmål av kaptein Steffen Dreyer sørget for å berge seieren mot Finnsnes i årets siste hjemmekamp på Polleidet. Dreyer satte inn 1-0 og 3-1, og sørget for at L/K nå ligger på sikker plass på tabellen én runde før slutt.

Torgrim Sollid kom også på scoringslista i dag, men det som så ut til å bli en trygg og grei seier etter to tidlige mål ble til en litt svett affære på slutten da FIL reduserte til 3-2. L/K hadde da svidd noen vanvittige sjanser i andre omgang, og hadde FIL klart å utligne på slutten så hadde det vært fryktelig bittert. Men det gikk heldigvis bra til slutt.

Det begynte veldig bra på høsttunge Polleidet, forøvrig i likhet med bortekampen mot FIL i sommer. Allerede etter tretten minutter står det 2-0 til hjemmelaget. Etter syv minutter felles spissen Morten Nilsen på rundt 20 meter - til venstre for FIL-målet. Kaptein Steffen Dreyer tar ansvar og skrur ballen over muren og opp i hjørnet bak FIL-keeper Jørgen Vik. Seks minutter senere er Torgrim Sollid på løp bak en Morten Nilsen som er i duell med FIL-forsvaret. Ballen havner i beina på venstrekanten og han viser besluttsomhet når han dunker den i mål.

Men i likhet med bortekampen, slipper L/K seg litt nedpå etter 2-0 scoringen. Laget mister initiativet på midten og FIL får styre showet i litt for stor grad. Det resulterer i et par solide sjanser til Finnsnes - blant annet et stolpeskudd fra Krister Flytøren. Men L/K rokerer litt på midtbanen og kommer bedre opp i press igjen. Dermed holder man nullen til pause.

Andre omgang er bare 13 minutter gammel når Eirik N. Heim reduserer for FIL. En kontant avslutning i nærmeste hjørne. Like etter får Steffen Dreyer alle sjansers bestemor når innbytter Øyvind Garfjell slår et lekkert innlegg fra venstresiden. Steffen henger alldeles uforstyrret foran mål, men setter ballen i tverrliggeren fra kloss hold.

Men Dreyer hadde ikke tenkt å gi seg med det. To minutter senere er det duket for nytt frispark - denne gangen til høyre for FIL-målet. Normalt et hold for en venstrefot ala Øyvind Garfjells. Men Dreyer er lur, og slår ballen rundt muren og inn i korthjørnet. Ikke helt godt oppstilt mur, men vanvittig frekt og godt gjort av storfjordingen likevel.

3-1 er tradisjonelt ikke en like farlig ledelse som 2-0, men på Polleidet var den det. For selv om L/K hadde veldig fin kontroll på kampen utover i omgangen, så har Finnsnes mange gode fotballspillere. Én av dem er Krister Flytøren, som riktignok hadde hatt en anonym kamp mot L/Ks bestemann Andreas Holm. Men to minutter før slutt utnytter Flytøren en dårlig avklaring fra L/K-forsvaret etter dødball. Han knaller inn 3-2 bak Henning Hansen og de siste fire-fem minuttene ble ubehagelige for alle L/K-ere. Men det gikk bra.

Dermed kunne man nyte det tradisjonstunge kakebordet på Polleidet etter kampslutt. Finnsnes tok seg tid til å fylle magene før hjemturen til Lenvik og også dommere, L/K-spillere, ledelse og publikum deltok. Her fikk også journalist og fotballvenn Arne Teigen heder i form av blomster fra L/K-leder Johnny Hansen i anledning Teigens 50-årsdag.

L/K passerte med seieren Salangen på tabellen. Og med en ny seier mot Nordreisa neste helg, kan man klatre ytterligere. Men det blir en tøff kamp mot et Nordreisa-lag som fortsatt har et mikroskopisk håp om å berge divisjonsstatusen.

Andreas Holm (17) ble av L/K-juryen kåret til dagens L/K-gutt. Vel fortjent for unggutten, som steppet inn da venstreback Jens-Georg Løvland meldte seg syk på morran kampdagen.

L/K - Finnsnes 3-2 (2-0) 1-0 Steffen Dreyer (7), 2-0 Torgrim Sollid (13), 2-1 Eirik N. Heim (56), 3-1 Dreyer (61), 3-2 Krister Flytøren (88)

L/Ks lag: Henning Hansen; Kristoffer Fagerborg, Jørn F. Berger, Mats-Haakon Karlsen, Andreas Holm; Espen Haugen, Andreas Løvland, Ole Oscar Ross, Torgrim Sollid, Steffen Dreyer; Morten Nilsen.

Innbyttere: Øyvind Garfjell, Ole Remi Hausner, Jonas Samuelsen

Gult kort L/K: Morten Nilsen

Dommer: Peder Amundsen, Bakkeby - god.