L/K i 3. divisjon, NIL-L/K:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 2. Jul 2011

Steffen Dreyer x 3
For andre gang på tre kamper scoret Steffen Dreyer tre mål i én kamp. Det holdt til seier over Nordkjosbotn.

3-1 seieren over Nordkjosbotn på Vollan i dag var livsviktig for L/K, som dermed holder Finnsnes fire poeng bak seg når vi nå tar ferie. Finnsnes vant 2-0 over Bossekop er det eneste laget som virkelig har heng på oss når én måneds fotballferie står for døren.

Det kunne imidlertid virke som at viktigheten av kampen tynget L/K-spillerne mer enn godt var. En nydelig start og to relativt kjappe scoringer av Steffen Dreyer etter 7 og 12 minutter burde ha gjort at L/K kunne slippe seg løs og virkelig sprudle offensivt. Men det skjedde ikke.

Riktignok hadde L/K store sjanser nok til å lede enda mer komfortabelt enn 2-0 til pause, men det gode spillet så vi kun i korte glimt - når Jonas Samuelsen eller Øyvind Garfjell slapp løs på sin respektive flanker.

L/K kunne fort fått en veldig lei start på kampen. NILs første sjanse kom allerede etter tre minutter når Frank Solberg er i løpsduell med Mats-Haakon Karlsen. Sistnevnte holder godt følge med Solberg, men det er såpass mye kroppskontakt i duellen at dommer Jonny Andreassen blåser frispark til NIL rett utenfor 16-meteren. Kanskje greit nok, men den duellen kunne også fort fått et annet utfall.

Så er Steffen Dreyer på farten inne i NIL-feltet. Først header han pent inn 1-0 etter corner før han fem minutter senere header inn 2-0 etter pent innlegg fra Øyvind Garfjell. Steffen kunne lett hatt et kjapt hat-trick i denne perioden mot laget han var en del av for bare to måneder siden ettersom han svei en kjempesjanse etter meget godt forarbeid fra Jonas Samuelsen.

NIL spilte mye ball, men hadde ikke all verdens fremdrift i spillet sitt. Hadde L/K-spillerne vært mer på høgget i dag enn de var, så hadde man kunne utnyttet de mange mislykkede NIL-forsøkene på småspill på egen halvdel bedre.

2-0 til pause var ikke mer enn det måtte være etter en omgang som ingen L/K-ere kunne være fornøyde med. Og andre omgangen ble strengt tatt ikke bedre heller. Flere farlige sjanser og gode skuddmuligheter som havnet i granskogen bak målet og en svak eim av solkrem, is og myggspiral over mange spillere.

Ett kvarter før slutt får NIL frispark like utenfor 16-meteren etter en duell som burde fått gå uten dommerens innblanding. Men Frank Solberg benyttet muligheten og curlet ballen over muren og ned i hjørnet bak Jørgen Vik-erstatter Tommy Mortensen. 2-1.

Å si at kampen sto og vippet er kanskje å ta hardt i, men faktum er at det ikke så ut til at L/K skulle klare å score flere ganger. Og da er jo 2-1 en ganske farlig ledelse. Men med Steffen Dreyer på banen kan det alltids bli mål. Og etter 80 minutter er det duket for elvevollingens tredje for dagen og hans 11. seriemål for året. Han møter innlegget fra Øyvind Garfjell og klinker til fra 16-17 meter. Ballen treffer en NIL-spiller, går i bue over NIL-keeper Jørgen Stensland, og ned i mål.

Seieren var fortjent nok for et L/K lag som sannelig ikke gjorde mer enn man måtte for å sette hjemmelaget på plass. Et hjemmelag som helt sikkert kommer til å plukke mer poeng på Vollan, men som ikke turte å slippe opp nok folk ofte nok i dag.

* Ole Oscar Ross debuterte som L/K-kaptein i dag i keeper Jørgen Viks fravær. Ross spilte sentralt på midtbanen i dag og påtok seg større defensive oppgaver enn vanlig. Ross var blant L/Ks beste spillere selv om det ble færre offensive bidrag fra 21-åringen enn det vi er vant til.

* Tommy Morten Mortensen stod sin første seriekamp for L/K i dag. Det ble ikke all verden for han å gjøre, men han hadde en svært viktig benparade på 2-1 som han skal ha all ære for. Frisparkmålet kunne han gjøre lite med.

* Jørgen Vik var frem til dagens kamp den eneste som hadde spilt alle kampene for L/K. Nå står han sammen med Mats-Haakon Karlsen, Øyvind Garfjell og Andreas Løvland med 19 av 20 obligatoriske kamper i år.

* Andreas Løvland passerte 90 kamper for A-laget til L/K i dag.

* Gledelig at Tarjei Hansen Gautestad var tilbake på banen etter skade. Han fikk seg en liten halvtime sentralt på midtbanen og kommer til å bidra med mye når høstsesongen står for døren.

Nå venter først et par ukers fotballferie for L/K-guttene før det blir treningsleir i Piteå fra 17. - 23. juli. Og å feriere på tabelltoppen skal man ikke kimse av.

L/Ks lag: Tommy Mortensen; Joakim Einebakken Nilsen, Mats-Haakon Karlsen, Jan-Robin Bjørn, Tor Arne Larsen; Andreas Løvland, Ståle Johansen; Ole Oscar Ross, Jonas Samuelsen, Øyvind Garfjell; Steffen Dreyer.

Innbyttere: Tarjei Hansen Gautestad og Alexander Løvland Rygh.

Dommer: Jonny Andreassen - klarte seg noenlunde greit.