L/K i 3. divisjon, Fløya - L/K 0-1:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 30. Jul 2011

Seier i høståpningen
Tor Arne Larsen ble matchvinner da L/K vant 1-0 over Fløya i lørdagens bortekamp i Tromsø.

På et lag der ungdommen har fått mye oppmerksomhet så langt i år, så var det artig å se at én av veteranene sto fram når ingenting annet nyttet. Tor Arne Larsen hadde på sine drøyt 170 kamper i A-lagstrøya scoret to mål før denne sesongen. Så langt i år har han lagt til fire nye pinner i L/Ks målprotokoller, men ingen har vært så viktige som målet han header inn etter 80 minutter på Fløyabanen i går.

Venstrebacken hadde lurt seg opp i feltet etter at en god Ole Oscar Ross hadde skaffet L/K et frispark ute på venstresiden midt på Fløyas banehalvdel. Andreas Løvland slår ballen inn i feltet og på bakerste stolpe finner han Ståle Johansen. Han vinner sin hodeduell og header ballen tilbake i feltet. Der er Larsen fra Øvergården parat og header ballen utagbart forbi Fløyas purunge men i dag vanvittig gode målmann Fredrik Mjøen Bakkelund. 0-1 og elleville jubelscener på en bane der L/K ikke har vunnet siden cupseieren i 2007.

Fram til da hadde nevnte Bakkelund nektet L/K-guttenes forsøk entré til nettmaskene på Fløyabanen. En rekke feberredninger holdt Fløya inne i kampen i andre omgang etter en noenlunde jevn førsteomgang. Spesielt dobbeltredningen på skudd fra Andreas Løvland og heading fra Steffen Dreyer høstet applaus fra Fløya-folket og fortvilelse hos de mange lyngsværingene på tribunen - deriblant den gamle Lyngen, Ham Kam og Lyn-spilleren Olav "Gutte" Jenssen (61) som er en av landsdelens bedre spillere gjennom tidende (les mer og se bilde her).

Lagene gjennomførte en første omgang på det jevne. L/K startet kampen klart best med aggressivitet i duellspillet på midtbanen og en fin vilje til å styrte framover når sjansen bød seg. Andreas Løvland var tidlig igjennom etter pent gjennomspill av broder Jens-Georg, men kom for tett på keeper og fikk lobben sin spolert. Fløya kom etter hvert mer og mer med i kampen og skapte flere farlige situasjoner - spesielt på dødball. Jørgen Vik var imidlertid stødig og god som alltid og ryddet opp i det som var.

Fem minutter før pause kom omgangens største sjanse. En regelrett fantastisk gjennombruddspasning fra foten til Øyvind Garfjell ble tatt vare på av Ole Oscar Ross. Han gjør alt rett, vender bort forsvarer men setter avslutningen innen rekkevidde av Fløya-keeperens armer. Dermed 0-0 til pause og Ross står fortsatt med 49 mål for L/Ks A-lag.

Etter hvilen var L/K det beste laget og betryggende nok ble dominansen større jo lengre ute i omgangen vi kom. Fløya ble mer og mer sporadiske i sitt angrepsspill og Ole Oscar Ross begynte for alvor å plage grønntrøyene med løp fra sin offensive midtbaneposisjon. Det siste lille manglet imidlertid og før Tor Arne Larsen dukket opp, var det ting som tydet på at Fløya skulle klare å hindre L/K-seier i serien for femte gang på rad på Fløyabanen.

Nå kunne imidlertid Larsen bli matchvinner for første gang i sin karriere, i sin 190. A-kamp for L/K - den eneste klubben han noen sinne har spilt for. Aleksander Samuelsen, som var Fløyas beste utespiller, hadde en heading på overtid som fort kunne ødelagt alt men seriens toppscorer headet utenfor og måtte dermed gå målløs av banen for første gang i serien i år.

Med seieren i dag legger L/K press på Finnsnes, som er nødt til å slå Porsanger i Finnmark i dag for å holde noenlunde følge på tabellen. Og neste helg er det noe man kan driste seg til å kalle en seriefinale på Polleidet. Da kommer Finnsnes på besøk - klokken 15.00 søndag.

L/Ks lag: Jørgen Vik; Jens-Georg Løvland, Mats-Haakon Karlsen, Jan-Robin Bjørn, Tor Arne Larsen; Ståle Johansen, Andreas Løvland, Øyvind Garfjell, Joakim Einebakken Nilsen, Ole Oscar Ross; Steffen Dreyer.

Innbyttere: Magnus Henriksen, Ole Remi Hausner, Espen Haugen

Gult kort L/K: Mats-Haakon Karlsen

Dommer: Jonny Andreassen - fin kontroll.

JUBEL FOR TRE POENG: Jens-Georg Løvland, Mats-Haakon Karlsen, Andreas Løvland, Jan Robin Bjørn, Espen Haugen og Steffen Dreyer i garderoben etter kampen.