3. divisjon, L/K-Salangen 1-3

Postet av Lyngen/Karnes IL den 10. Sep 2011

Et lite ran på Polleidet
Det burde blitt en komfortabel seier for hjemmelaget, men endte med et surt og smått uforklarlig L/K-tap. Endelig versjon!

Salangen har slått L/K i Lyngen to år på rad. I dag kom det tredje tapet på like mange forsøk. En svært mager trøst for L/K er at vi spiller en god kamp og er veldig mye bedre enn Salangen i nesten 90 minutter. Men Salangen var giftig på tre av fire sjanser og dermed vant de 1-3. Sjansestatistikken har vi ikke, men hvis vi sier noe sånt som 15-4 i L/Ks favør, så er vi neppe langt unna. Og da snakker vi 100 prosentsjanser.

Morten Nilsen scoret L/Ks mål etter pent spill, men det hjalp dessverre lite i dag. Salangen fikk 0-1 etter et kvarters spill på en kontant heading etter corner av SIFs bestemann Eivind Jakobse. Corneren kom etter en småbisarr rekke av dårlig avklaringer fra L/K-forsvaret, som til slutt endte i hjørnesparket. Da hadde L/K hatt initiativet i kampen og skapt flere store sjanser på SIF-keeperen, uten å score. Trykket mot nevnte keeper fortsatte etter bortemålet og vi avstår fra å liste opp alle sjansene, bortsett fra den Ole Oscar Ross skapte helt på egen hånd. Han presterte et helt vanvittig raid fra egen banehalvdel som vi tviler sterkt på at noen gjør etter ham verken på dette nivået eller de to neste. Avslutningen blir imidlertid reddet av SIF-keeperen.
Men i det 27. minuttet skal L/K endelig få utligningen. Brødrene Andreas og Jens-Georg kombinerer pent på høyrekanten. Jens-Georg kjører en innleggsfinte på backen, kommer seg inn i banen og slår på bakerste stolpe. Der henger Morten Nilsen og header inn 1-1 i duell med en SIF-forsvarer. Target man-mål!

Target traff imidlertid ikke Nilsen ett minutt etterpå. Da har L/K frispark fra høyresiden og ballen havner i føttene på Nilsen, men fra kloss hold spolerer Morten den sjansen - som var atskillig enklere å sette enn den han faktisk scorer på. Morten måtte like etterpå gå av banen med en strekk i låret. Det var dårlig nytt. Men de gode nyhetene var at vi hadde Steffen Dreyer på benken, og han gikk rett inn i spissrollen til Morten. Og det gikk bare noen sekunder før Steffen får sin første store mulighet. Et legg fra venstre blir headet på keeper, som gir retur. Den er Steffen først på, men SIF-forsvaret klarer med all mulig nød og neppe å berge ballen ut til corner. Ett minutt etterpå redder keeperen igjen på et skudd fra skrått hold fra samme Dreyer.

En god omgang av L/K målt ut fra de fleste kriteriene, bortsett fra ett - uttellingen. Den var forferdelig dårlig, men de fleste trodde nok at det skulle løsne litt i andre omgang. Det gjorde det imidlertid ikke. SIF går opp i ledelsen på nytt etter tre minutter - på sin andre sjanse i kampen. Det var i overkant frekt, men svakt forsvarsspill av L/K tillot gjestene å ta ledelsen.

Selv om sjansesløseriet til L/K i andre omgang ikke rekker helt opp i konkurranse med første, så var det plenty av muligheter til å ta L/K både opp på siden og forbi gjestene. Steffen Dreyer fikk et nytt gulltilbud etter 55 minutter etter nok et forarbeid av Ole Oscar Ross, men setter ballen svakt over. Dreyer var et uromoment i andre omgang, men klarte rett og slett ikke å finne nettmaskene i denne kampen.

Og mens L/K jager utligningen, bryter SIF på midtbanen etter 83 minutter. Stian Kristoffersen blir slått igjennom og selv om høyreback Jens-Georg Løvland ligger lovlig langt inne, så ligner det veldig på offside. Kristoffersen får imidlertid gå og alene med Jørgen Vik setter han 1-3. Da hadde SIF scoret på tre av fire sjanser og Lyngen-publikummet begynte å innse at dette ikke blir å gå. Et par store sjanser klarer vi dog å skape, men denne kampen var det rett og slett ikke mulig for L/K å få flere mål enn det ene.

Salangen fortjener ros for oppofrende spill og 11 mann som nok fulgte gameplanen til punkt og prikke. De viste at det ikke er tilfeldig at de har vunnet både mot Finnsnes og BUL i høst, men i dag var de i tillegg tjyvheldige som ikke taper relativt klart. L/K spiller tidvis ball i hatt med gjestene på rene ferdigheter og fart, men når laget nærmet seg 16-meteren var ikke ferdighetene like imponerende.

* L/K og Nordkalottens bestemann i dag var Ole Oscar Ross.

* Morten Nilsen scoret sitt fjerde seriemål for sesongen. Nå får vi håpe at han ikke blir for lenge borte med skaden sin.

* Finnsnes gjorde jobben sin hjemme mot Nordkjosbotn og er nå helt i ryggen på L/K på tabellen - hvilket vil si ett poeng bak.

* Neste mandag blir det bortekamp på TUIL Arena mot TUIL 2.

L/Ks lag: Jørgen Vik; Tor Arne Larsen, Magnus Henriksen, Mats-Haakon Karlsen, Jens-Georg Løvland; Ståle Johansen, Ole Remi Hausner; Andreas Løvland, Ole Oscar Ross, Øyvind Garfjell; Morten Nilsen

Innbyttere: Steffen Dreyer, Espen Haugen, Jan Robin Bjørn

Dommer: Ragnar Dahl - fin kontroll.