3. divisjon, Salangen - L/K 2-3:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 6. Okt 2012

Sendte Salangen ned
L/K gjorde ikke mer enn høyst nødvendig. Men det var nok til å vinne på Idrettsheia.

Med seier 2-3 på Idrettsheia i dag ble det bøddelrollen for Roger Langes menn i dag. For til tross for et for anledningen småfriskt hjemmelag, så viste L/K tidvis hvorfor det til slutt skiller 38 poeng mellom de to klubbene. Salangen tok ledelsen to ganger og 10 minutter før slutt, på stillingen 2-1, var det ikke mye som tydet på at L/K hadde ork eller interesse av å komme tilbake til kampen.

1-0 kom etter 8 minutter da L/K-forsvaret feiler og Stian Kristoffersen får løpe igjennom og komme alene med Jørgen Vik. Stopper Vegard Emaus Nikolaisen henger imidlertid på og det er L/K-stopperen som er sist på ballen, selv om Kristoffersen blir kreditert målet.

Junioren Oskar Kleveland Leiros (17) utligner for L/K ett kvarter senere. Steffen Dreyer gjør forarbeidet ute på høyresiden. Innlegget blir klarert av SIF-forsvaret, men bare ut på 25 meter. Der ligger Leiros klar og kanonkula han sender avgårde klarer ikke SIF-keeperen å stoppe. Like etterpå er Ole Oscar Ross helt igjennom, runder keeper og avslutter. Men dessverre treffer Ross stolpen i steden for nettmaskene. Megasjanse!

Uavgjort til pause etter at hjemmelaget hadde vært det beste laget i første omgang.

Men på mange måter gravde SIF sin egen grav utover i andre omgang. De gikk opp i ledelsen 2-1 ti minutter ut i andre omgang - et resultat som ville ført klubben bort fra sisteplassen på tabellen. Men gradvis ble SIF mer og mer defensive og baktunge. Det visste L/Ks angripere å utnytte. Først etter 80 minutter, da seriens toppscorer, Steffen Dreyer, får ballen på 15-16 meter etter pent småspill av L/K. Dreyer viser klasse når han kikker opp og lobber ballen over keeperen og i mål - hans 32. seriemål i år.

Publikum på Idrettsheia hadde såvidt klart å fordøye det fortsatt gunstige uavgjortresultatet før Ole Oscar Ross er på ferde inn i SIF-forsvaret. Ross gjør alt selv og avslutter med å pirke ballen forbi SIF-keeperen og i mål. Plutselig er stillingen 2-3 og Salangen er i alvorlig trøbbel. Og til tross for at de prøvde, var det stort sett dødballer som fikk pulsen opp blant de frammøte.

L/K har fin kontroll og redder seieren - den fjerde på rad på Idrettsheia. L/K har ikke tapt en kamp her siden 1. juni 2001, men denne seieren var selvsagt ekstra bitter for hjemmelaget, som må ta den tunge veien ned i 4. divisjon etter å ha samlet bare 11 poeng gjennom sesongen. For selv om Nordreisa tapte 10-0 mot Bossekop og ikke har scoret mål siden i sommer, så har nordtromsingene sanket ett poeng mer enn SIF. Det kan holde til fornyet kontrakt, hvis både Finnsnes og TIL 2 klarer seg i 2. divisjon.

* Steffen Dreyers ene mål i dag sørget for å løfte elvevollingen opp på 32 scoringer i årets tredjedivisjon. En imponerende prestasjon av Dreyer, som også blir den første L/K-spiller gjennom tidende med over 30 seriemål i én sesong.

* Ståle Johansen spilte seriekamp for L/K i en alder av 41 år og 229 dager i dag. Det er en solid L/K-rekord som det bare er Ståle selv som kan slå - om han tar ett år til i L/K.

Iogmed at Fløya vant sin kamp, ble det en tredjeplass på L/K i årets serie. L/K har for øvrig topp fire-plasseringen alle årene siden 2005 i 3. divisjon, bortsett fra i 2009.

L/Ks lag: Jørgen Vik; Henning Skogvang, Vegard Emaus Nikolaisen, Mats-Haakon Karlsen, Jan-Robin Bjørn; Ståle Johansen, Oskar Leiros, Ole Oscar Ross, Øyvind Garfjell; Steffen Dreyer, Lasse Biti Næss.

Innbyttere: Marius Øvergård og Aleksander Elveslett Slettli

Dommer: Jim-Roger Haugnes, Fløya