Vinterserien, L/K TUIL 1-3:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 3. Feb 2013

Oppløftende, tross tap
"Nye" L/K og kaptein og målscorer Ross presterte en god kamp mot et sterkt TUIL-lag.

David Lundblads kampdebut som L/K trener endte med tap 1-3 mot hans gamle klubb TUIL.
2. divisjonsklubben stilte med et svært solid lag, men L/K sto godt imot i store deler av kampen - til tross for at det var årets første kamp for L/K-guttene, og til tross for at halve laget var nytt sammenlignet med serieavslutningen i 2012.

Ikke akkurat ufortjent at TUIL vant kampen og det var nok litt flatterende da L/K-kaptein Ole Oscar Ross fastsatte sluttresultatet til 3-1. Etter spill og sjanser fortjente TUIL en ganske klar seier, men L/K-guttene stå hardt på i 90 minutter og ga motstanderen kamp til døra i alle duellene.

L/K stilte med hele fem debutanter fra start i dag. Edvard Sagelv fikk tillit på høyrebacken, Marius Grønnbakk og Kristoffer Brenn utgjorde de to defensive i vår 4-2-3-1-formasjon, mens Stian Nordby spilte venstrekant og Mads A. Bjørkly midtspiss. Den sjette debutanten, Kristian Knutsen, kom inn etter en vel times spill.

TUIL startet kampen best, men L/K hadde fin kontroll bakover. Da Sondre Flaat fikk stikke igjennom etter en lang ball bakfra, sto L/K litt for høyt med forsvaret. Det straffet seg, selv om Flaat med nød og neppe fikk avsluttet med L/K-stopperne jagende bak ham. Avslutningen var imidlertid lite å si på; skuddet høyt oppe i lengste hjørnet var utagbart for L/Ks unge sisteskanse Kristoffer Granås. 95-modellen Granås har tillit som L/Ks førstevalg i buret i år og viste seg skikkelig fram med en nærmest prikkfri kamp og flere ekstraordinære redninger. Kjempeartig for unggutten, som har vært reservekeeper bak Jørgen Vik de siste sesongene.

TUIL skaper egentlig veldig lite på L/K utover i omgangen. L/K jobber godt i lag, og klarer også å stresse TUIL på midtbanen. Såpass enkelte ganger at vi klarer å snappe ballen og kjøre kontra - uten at L/K kommer til de store sjansene tidlig i omgangen.

Mot slutten er det TUIL som får 2-0 - etter en kontring. L/K er egentlig i angrep, men TUIL får kontre på oss og til slutt er det Jonas Johansen som får ballen i mål etter to forsøk.

Stian Nordby har i samme periode et flott raid på venstrekanten. Han bruker farten sin, kommer inn i farlig sone foran mål, slår en pen tunnel inn i banen og avslutter med høyre i lengste hjørne. Nære på og pent gjort, men dessverre ikke uttelling. På slutten har også Ole Oscar Ross en gyllen mulighet til å score. Han runder keeper, men kommer litt skrått på mål. Dermed går avslutningen utenfor.

I 2. omgang bytter L/K litt. TUIL-aktuelle Øyvind Garfjell går på benken og inn kommer Jan Robin Bjørn på venstrebacken. Etter hvert blir også Marius Dreyer, Oskar Leiros og Kristian Knutsen byttet inn, mens TUIL svarer med å putte TIL-aktuelle Lars Gunnar Johnsen på banen. TUIL har kontrollen i 2. omgang også, men det blir mye skudd fra distanse og mislykkede kombinasjoner inne i L/Ks målgård. Kristoffer Granås må dog i action med noen fantomparader for å unngå flere baklengs i denne perioden.

L/K beste sjanse før Ole Oscar Ross redusering på overtid kommer et flott spill av Ross og Stian Nordby. De spiller vegg og Nordby kommer seg løs på venstrekanten. Alene med keeper får han til en god avslutning, men skuddet går i tverrliggeren og ut.

Så scorer Tomas Kristoffersen 3-0 på en gjennomløping og et pent skudd i lengste før Marius Grønnbakk assisterer Ole Oscar Ross på L/Ks redusering. Ross får ballen på 20 meter og skyter ballen hardt og utagbart for TUIL-keeper Eirik Sørensen.

L/K skal ha for knallhard og disiplinert jobbing i dag og for at de torde å angripe når muligheten bød seg. Det medførte endel overgangsmuligheter for TUIL, men stort sett gikk det bra. Det var en del "februar-touch" blant L/K-spillerne og det var ikke alle kombinasjonene som satt like bra. Men når man vet at mange av disse aldri har spilt kamp ilag før, så er det mer enn godkjent mot så kvalifisert motstand.

* L/Ks Steffen Dreyer spilte ikke i dag. Han sto over på grunn av jobb.

* Etter at 29-årige Mats Haakon Karlsen gikk ut i andre omgang, var L/Ks eldstemann født i 1990. Det er lenge siden L/K har stilt så ungt A-lag.

* Av debutantene i dag var Stian Nordby og Kristoffer Brenn spesielt positive. Var vanskelig å se at det skilte både fire og fem divisjoner mellom de to og mange av motstanderne deres forrige sesong...

L/Ks lag: Kristoffer Granås; Edvard Hamnvik Sagelv, Vegard Emaus Nikolaisen, Mats-Haakon Karlsen, Øyvind Garfjell; Marius Grønnbakk, Kristoffer Brenn; Stian Nordby, Ole Oscar Ross, Jonas Samuelsen; Mads Bjørkly.

Innbyttere: Jan Robin Bjørn, Kristian Knutsen, Oskar Leiros, Marius Dreyer

Dommer: Vegar Ballovarre, Skjervøy

Allestedsnærværende OMT Fotballside kåret for øvrig TUILs Jonas Johansen til banens beste i dag.