NM-cupen: L/K-Skjervøy 2-3

Postet av Lyngen/Karnes IL den 23. Mar 2014

Tidlig cupexit for L/K
Det ble aldri noe mer enn 1. kvalikrunde for L/K i 2014.

Det ferske 3. divisjonslaget Skjervøy slo det ferske 4. divisjonslaget L/K 2-3 i Skarphallen i dag etter at det sto 1-1 til pause.
Resultatet er litt flatterende for L/K ettersom Skjervøy ledet 1-3 til langt på overtid etter å ha spilt med 10 mann etter at Ørjan Skallebø fikk to gule kort i løpet av et kort minutt.

Når det er sagt så holdt L/K lett følge med SIK i første omgang, med sin nykomponerte backfirer med Frode Følstad og Marius Dreyer på stopperplass, Jan-Robin Bjørn og Mats-Haakon Karlsen på backene, André Fagerborg på midten og Steffen Dreyer i krigersk humør på topp.

Noen divisjonsforskjell var det i alle fall ikke snakk om og det var da også L/K som hadde første ballen i nettet. Oskar Leiros spilte fri Jonas Samuelsen på høyresiden og han slo en presis ball på bakerste stolpe. der hang Steffen Dreyer høyest og stanget ballen i mål i duell med en SIK-forsvarer. Dommer Adrian Gjendemsjø valgte imidlertid å annulere scoringen, noe som fremsto som merkelig. Forklaringen skal ha vært en forseelse av Dreyer i forkant av hodeduellen og selv om vi ikke så det, så hadde dommeren sikkert rett i sin sak.

Selv om SIK har flere farlige oppløp, spesielt på sin høyreside, så ser lenge beholdningen fra første omgang å bli to Svenn Johansen-headinger fra god posisjon. Men åtte minutter før pause får Skjervøy straffe etter at et innlegg fra høyre treffer L/K-kaptein Marius Dreyer i hånda. Uflaks, men straffen er grei. Spillende trener Svenn Johansen setter inn 0-1.

Men L/K har også en spillende trener. Han tar ansvar ett minutt før pause når L/K får frispark på knapt 30 meter. André Fagerborg skrur ballen over muren og bort i hjørnet - utagbart for SIK-keeper Andreas Mortensen. Dermed 1-1 til pause.

Andre omgang ble preget av at dette, tross alt, var "Slaget om Nord-Troms". Lite finspill og mange harde dueller - hvor L/K slett ikke trakk seg bort. Kim-Fredrik Johansen fikk etter fem minutters spill æren av å ta moderklubben tilbake i føringen. Målet kom etter en dødball fra høyre som går gjennom halve feltet før den havner hos Johansen. Han demper og skyter hardt i nettaket fra 12-13 meter. Smått utilgivelig at ikke ballen ble klarert før den havnet hos Johansen, men SIK-spilleren gjorde det meste ut av forsvarsglippen.

SIKs unge spiller Ørjan Skallebø så rødt etter 63 minutter, og det var bokstavelig talt. Først skyter han ballen bort etter at dommeren har dømt frispark til L/K. Gult kort. Og før L/K har fått tatt frisparket, så havner Skallebø i klammeri med L/Ks Jonathan Talseth Nilsen, med det resultat at begge får gult. Dermed rødt på Skallebø og SIK er nede i ti mann.

Nå skal du ha veldig rød-blå briller for å kunne påstå at L/K tok føringen etter å ha kommet i overtall. SIK var vel så gode som L/K i denne perioden og L/K slet med å skape de store farlighetene. Det ble slått for mye langt opp på Steffen Dreyer, og selv om han vant mange av duellene så var det for få folk rundt ham til å plukke opp nedfallsfrukten.

Ett kvarter før slutt er det da også SIK som øker ledelsen. L/K har stått høyt med laget etter et frispark og en corner og SIK benytter sjansen til å kontre. Øyvind Nilsen, som av OMT Fotballside ble kåret til banens beste, bruker farten sin til å kompromittere L/Ks forsvarsverker og kommer alene med en utrusende L/K-keeper Granås. Nilsen chipper ballen på høyst elegant vis over Granås og inn i det tomme målet. Meget bra prestasjon.

L/K klarer aldri å produsere noe særlig til sluttspurt. Men Steffen Dreyer får pirket ballen inn til 2-3 på bakerste stolpe langt inn i overtiden og får i alle fall pyntet på resultatet. Like etter blåser dommeren av og SIK er videre i cupen på bekostning av sine rød-blå rivaler.

L/K har kun ett tap for SIK siden 2007-sesongen og vant også cupoppgjøret i 2009. Men i dag måtte vi bite i kunstgresset og erkjenne at Skjervøy var hakket bedre. Men tatt i betraktning at L/K har hatt store utskiftninger i stallen denne vinteren også og nesten ikke spilt kamper så langt i år, så var kampen ganske positiv for L/Ks del. Fra 11-eren som startet mot Hammerfest i første seriekamp i 2013, er sju spillere forsvunnet. Likevel stilte vi mannsterke i dag - til og med med flere spillere på reservebenken enn SIK.

L/K-trener Bernt Olav Johansen sier følgende om kampen i dag:

Det var grei gjennomføring av oss. Vi slipper SIK til få sjanser og har god kontroll. Det er jeg fornøyd med ettersom jeg fryktet at SIK skulle skape langt mer på oss i dag. Så skaper vi litt lite selv også men det er tidlig ennå. Vi er på rett vei og er lenger fremme i år enn vi var på samme tid i fjor. Vi har en solid Lyngen-stamme, syv fra start i dag, og det er sterkt. Nedturen i dag er først og fremst at Jonathan Talseth Nilsen dro på seg lyskeskaden sin igjen. Men vi har god dekning på benken i dag og det er jeg fornøyd med.

* Offisiell L/K-debut for Thomas Nordnes, som kom fra Ulfstind tidligere i uken. Nordnes kom inn og inntok venstrebacken i andre omgang. Der klarte han seg bra.

* Frode Følstad (33) spilte hele kampen som partner til Marius Dreyer i midtforsvaret til L/K. Følstad var blant våre beste i dag - 12 år etter at han debuterte for L/K.

* Hjemvendte Jonas Samuelsen fortjener også ros for sin innsats i dag. Sto på i 90 minutter og var et uromoment for SIK-forsvaret med farta og frekkheten hans.

L/Ks lag: Kristoffer Granås; Mats-Haakon Karlsen, Marius Dreyer, Frode Følstad, Jan-Robin Bjørn; Andre Fagerborg, Edvard Hamnvik Sagelv, Oskar Leiros, Jonas Samuelsen; Steffen Dreyer, Jonathan Talseth Nilsen.

Innbyttere: Thomas Nordnes, Aleksander Skatland, Lars Petter Rotvold Nilssen.