Brødrene bidro i årets første seier

Postet av Lyngen/Karnes IL den 9. Feb 2020

L/K så solide ut i store deler av søndagens kamp og da kom også årets første seier i vinterserien - med blant annet ett mål hver fra brødrene Skogheim.

5-2 var ikke et mål for lite for L/K mot det nyopprykkede 5. divisjonslaget TSI. Divisjonsforskjellen var heldigvis synlig i store deler av kampen, selv om TSI slett ikke ble offer for noen overkjøring. L/K tok ledelsen tidlig ved Markus Karlsen Skogheim, som spilte vegg med lillebror Einar Skogheim etter fem minutter og satte ballen iskaldt forbi TSI-keeperen på første stolpe. Brødrene Skogheim er på tur tilbake til moderklubben etter en sesong i Nordkjosbotn og begge viste i dag hvor viktige de to kan bli for L/K i 2020.

L/K spilte bra i første del av første omgang, med Håkon Norberg og Jørgen Skog i midtforsvaret og med småfikse kombinasjoner i angrepsspillet. Spesielt Øyvind Garfjell gjorde mye bra med ball i dag og det var da også han som var nest sist på 2-0-målet et drøyt kvarter ut i omgangen. L/K triller ball inne på TSIs banehalvdel før spillende trener Håkon Norberg tar affære og slår en millimeterpasning ut til Garfjell på venstrekanten. Han bruker farta og teknikken til å passere backen sin og slår inn foran mål. Der har indreløper Einar Skogheim kommet seg inn i feltet på beste Lampard-stil og headingen fra 19-åringen går via en TSI-forsvarer og keeper før den havner i nettmaskene.

25 minutter ut i kampen får TSI sin redusering på et lekkert skudd fra 16-17 meter oppe i krysset bak L/Ks meget solide sisteskanse Kristoffer Granås. Og 2-1 sto seg også til pause.

Øyvind Garfjell satte inn 3-1 kort tid etter hvilen etter assist av Håkon Norberg, som flyttet opp som spiss i andre omgang, og da var nok de fleste i Skarphallen sikre på at det ville bli grei skuring for L/K i andre omgang. Men i stedet klarer TSI å score etter corner og i en periode i andre omgang har ikke L/K full kontroll på situasjonen. Kanskje var det samlingene fredag og lørdag som begynte å gjøre seg gjeldende i form av slitne bein.

Men ti minutter før slutt setter Håkon Norberg spikeren i kista for TSIs håp om å komme tilbake i kampen. En presis crosser fra innbytter Gard Grønvoll Sommerseth finner treneren på lengste stolpe. Han styrer inn sitt tredje L/K-mål på to kamper på hel volley i nærmeste hjørne.

Og furuflatingen Sommerseth skulle ikke nøye seg med "bare" en assist i dag. På overtid stiger han nemlig opp på en corner fra den 15 år og 218 dager gamle debutanten Aleksander Larsen og header inn 5-2. Pen scoring fra Sommerseth, som har to mål så langt i sesongen. Bare Håkon Norberg har flere. 2004-modellen Larsen kom inn i det 90. minuttet i kampen og rakk å notere seg for to store målsjanser fra sin posisjon på høyreving - i tillegg til målgivende corner på 5-2-målet. Ikke verst.

* Markus Karlsen Skogheim og Einar Skogheim er ikke formelt klare for L/K ennå, men vi satser på at overgangene går i orden snart. Markus hadde et aldri så lite jubileum for L/K. Han scoret sitt 40. A-lagsmål i dag i sin 108. kamp for moderklubben. Lillebror Einar noterte seg for sitt sjuende mål.

* Vebjørn Isaksen (20) spilte sin kamp nummer 100 for L/K i dag. Det markerte han med solid spill både defensivt og offensivt på høyrebacken i dag.

* L/K stilte med 15 lyngsværinger, samt Håkon Norberg fra Skånland i dagens kampstall. I tillegg manglet spillere som Jan-Robin Bjørn, Odin Sørensen og Kristoffer Hansen Holst av ulike årsaker.

* De to Aleksandrene Jensen og Larsen er begge født i 2004 og har spilt sammen på ulike aldersbestemt lag i L/K fra de var 6-7 år. I dag fikk de spille sammen på A-laget for første gang - om enn ikke mange minuttene. Det blir helt sikkert flere med tiden.

Neste kamp er mot Valhall kommende lørdag klokken 18.00.

Kampen ble streamet på itromso.no og framtidinord.no. Opptaket kan du se her!

L/Ks lag: Kristoffer Granås, Nasim Shirzad, Håkon Norberg, Jørgen Skog, Vebjørn Isaksen, Kristian Bjørn Hansen, Einar Skogheim, Oskar Leiros, Isak Kristiansen, Markus Karlsen Skogheim, Øyvind Garfjell

Innbyttere: Joakim Berg Bjørklund, Gard Grønvoll Sommerseth, Tordar Eidet Karlsen, Aleksander Jensen, Aleksander Larsen

Dommer: Thore Thorbjørnsen

Ingen gule kort