Seier i premieren

Postet av Lyngen/Karnes IL den 24. Apr 2016

Kaptein Bjørn ledet troppene sine til tre poeng i seriepremieren.

L/K traff planken i en potensielt tricky bortekamp i serien.

Krokelvdalen er sannsynligvis blant de bedre lagene i 4. Divisjon i år og L/K måtte da også jobbe for poengene på Kroken kunstgress.

L/K tok riktignok ledelsen i kampen på et frispark av Øyvind Garfjell etter 18 minutter - Garfjells første seriemål for L/K siden 2012. L/Ks spillende trener har vist mange ganger i vinter at venstrefoten hans er heit og denne kampen var intet unntak, selv om han kan takke en kløner KIL-keeper for at akkurat dette skuddet gikk inn. Øyvind skyter fra 25 meter og skuddet går igjennom muren og mot nærmeste stolpe.

Keeperen er nede og skal ha kontroll, men slipper ballen forbi seg like ved stolpen.

Utligningen til KIL er også med venstre, men i dette tilfellet er det bare å ta hatten av for Arne Hansen. Han nøt godt av litt svakt press av L/K rundt hjørnet på 16-meteren og løfter ballen elegant opp i kråa- utagbart for Jørgen Vik i L/K-buret. Og like etter går hjemmelaget opp i ledelsen etter at L/K-backen Aleksander Skatland er litt hardhendt i en duell i feltet. Litt strengt dømt, men dommer Andreassen har nok sitt på det tørre likevel. Uansett - 2-1 til hjemmelaget.

Det ser også ut til å bli pauseresultatet, men Jan-Robin Bjørn og Øyvind Garfjell har spilt sammen i mange år og får dele æren for utligningen. Garfjell slår et perfekt frispark fra venstre og finner Jan-Robin Bjørn helt alene inne i feltet. Å la jensvollingen gå opp alene i feltet på 6-7 meter er mildt sagt lite smart. L/K-kapteinen er da også sikkerheten selv med hodet og setter 2-2 like før pause - i det 41. minuttet.

Andre omgang blir mer oppløftende enn den første. Og Øyvind Garfjell fikk enda litt mer plass ute på venstrekanten, hvilket resulterte i først 2-3-målet, som Steffen Dreyer kunne stupheade inn fra kloss hold etter et legg fra Garfjell. Så setter L/Ks spillende trener fart på nytt, utfordrer og passerer KIL-forsvaret og løfter ballen på bakerste på nytt. Der kommer seriedebutant Kristoffer Johansen og scorer sitt første mål for L/K etter overgangen fra Storelva.

L/K har rimelig kontroll på kampen etter at tomålsledelsen er et faktum. KIL er slett ikke ufarlige, men på den annen side så kunne L/K med litt mer presisjon virkelig ha straffet hjemmelaget ytterligere.

Men det ble med de fire målene og det skal L/K være godt fornøyd med. Både Nordkjosbotn og Finnsnes 2 vant med solide sifre i dag og skal vi henge med i teten, så er det viktig med en god start på sesongen.

Tabellen finner du her!

* Øyvind Garfjell scoret sitt 63. L/K-mål i sin 188 kamp for klubben.

* Steffen Dreyer scoret sitt 225 L/K-mål i sin A-kamp nummer 346 for klubben.

* Jan-Robin Bjørn scoret sitt 17. A-lagsmål for L/K i sin A-kamp 142.

* Joachim Olaussen spilte sin kamp nummer 30 for L/K.

Krokelvdalen - L/K 2-4 (2-2). 0-1 Øyvind Garfjell (18), 1-1, 1-2, 2-2 Jan-Robin Bjørn (41), Steffen Dreyer (54), Kristoffer Johansen (62)

L/Ks lag: Jørgen Vik; Aleksander Skatland, Joachim Olaussen, Jan-Robin Bjørn, Stig-Roar Hansen Rognli, Tarjei Hansen Gautestad, Kristian Bjørn Hansen, Markus Karlsen Skogheim, Øyvind Garfjell, Kristoffer Johansen, Steffen Dreyer.

Innbyttere: Christer Steinvik, Vebjørn Isaksen, Johan Gamst-Eriksen, Marcus Hausner Christensen