Jørn legger opp

Postet av Lyngen/Karnes IL den 16. Feb 2016

Det er ikke hver dag vi lager sak på spillere som legger opp. Og i alle fall ikke spillere som ikke har spilt for L/K på 15 år. Men denne gangen gjør vi et lite unntak:

19 år etter at han debuterte for L/K har Jørn Hansen Lilleng valgt å gi seg på fotballbanen. Den 35-årige lyngsværingen har siden 2008 spilt på nivå to og tre for Vard Haugesund, men forleden ble det klart at Jørn gir seg.

I et lengre intervju med Haugesunds Avis sier Jørn at hensynet til familien har veid tungt når avgjørelsen ble tatt.

- Jeg har holdt meg i form i vinter, sånn i tilfelle. Men nå har jeg bestemt meg for å legge opp. Jeg har vært gjennom en prosess hvor jeg har satt opp plusser og minuser. Motivasjonen er der, men tiden strekker ikke til. Jeg har samboer og to barn på seks og åtte år som jeg vil bruke mer tid på, sier Lilleng til avisen.

Jørn kan se tilbake på en lang og flott karriere. Han spilte 133 kamper og scoret 32 mål for moderklubben i perioden 1997-2001 og fikk blant annet med seg TiTo-mesterskap og opprykk til landsdelsserien i sin debutsesong. Han var blant L/Ks beste spillere i de påfølgende fire sesongene – fortrinnsvis som lynrask, energisk og målfarlig indreløper, før karrieren tok han videre til Alta, FK Haugesund og Vard. Her spilte han på høyt nivå gjennom hele resten av karrieren sin og Jørn er utvilsomt en av de beste spillerne som lyngenfotballen har fostret noensinne.

Nå skal Jørn konsentrere seg om jobben som markedssjef i Vard, en stilling han har kombinert med spillerjobben siden 2009. Og så skal han finne fram skiene for alvor. Og noe comeback i L/K-trøya kan nok L/K-fans se langt etter. Jørn har ikke tenkt å trappe ned – uansett klubb.

- Nei, det er helt uaktuelt. Hvis ikke Steffen Iversen ringer. Da skal jeg jeg i hvert fall høre på hva han har å si, sier Jørn, som er Spurs-fan og som kanskje hadde blitt svak hvis den nåværende Haugar-treneren og gamle Tottenham-helten hadde ringt…

Vi ønsker Jørn Rikard Hansen Lilleng lykke til som fotballpensjonist og benytter samtidig sjansen til å ønske han velkommen på oldboystrening neste gang han er hjemme i Lyngen!