Valhall ble for sterke på Polleidet

Postet av Lyngen/Karnes IL den 26. Sep 2021

Et L/K-lag under pari på hjemmebane måtte avfinne seg med at Valhall tok alle poengene med seg hjem til Tromsø.

L/K kan ikke klandre noen andre enn seg selv for at det ble et svært så sjeldent tap hjemme på gresset på Polleidet lørdag. Spesielt andre omgang var tilnærmet årsverste for de rødblå og det var slett ikke ufortjent at Valhall vant kampen til slutt.

Det ble en slitekamp fra start for L/K. Valhall har mye ball og L/K blir liggende lavt - uten å ha mye å by på framover. Valhall skaper heller ikke all verden, til tross for ballinnehavet, men vi kan likevel slå fast L/K var nådeløst effektive da de gikk opp til 1-0 på det som mer eller mindre var lagets første store sjanse i kampen. Angrepet var pent nok, med Sverre Meløy som bryter et Valhall-oppløp midt inne på L/Ks banehalvdel, og Kristian Bjørn Hansen som setter i gang Markus Karlsen Skogheim på et sugende løp inn mot Valhalls indre forsvar. Skogheim slipper ballen videre akkurat i rett tid til en fremadstormende Fredrik Johansen på høyrekanten. Johansen tvinger fram en redning av Valhall-keeperen, men returen faller til Mathias Sørum på 16 meter. Han setter ballen sikkert i mål med høyra, og dermed 1-0 til hjemmelaget.

Etter målet kommer L/K bedre med i kampen og skaper flere store sjanser med farta til Sørum og Johansen, men klarer ikke å score. I stedet er det Valhall som klarer å få en utligning på tampen av omgangen ved spissen Bubacarr Suko, som var et konstant uromoment for L/K i denne kampen. 1-1 til pause.

L/K blir liggende ganske lavt i andre omgang også, men forskjellen fra første er at laget skaper langt mindre offensivt. Valhall blir farligere og farligere utover i omgangen, og da nevnte Suko drillet rundt ute på høyrekanten og slår inn til spisskollega Jack Idar Solli, så gikk det som det måtte gå. 2-1 til Valhall, og ingen særlig sluttspurt fra L/Ks side heller - til tross for at man legger om til en mer offensiv formasjon på slutten. Det nærmeste er det faktisk seriedebutant Gabriel-Wikbo Larsen (15) som kommer - på overtid. Da er det Sverre Meløy som crosser over mot høyrekanten, og Wikbo-Larsen kan sette fart rett mot mål. Unggutten gjør alt rett, men avslutter bittelitt tidlig og skuddet går høyt over. Likevel et svært lovende innhopp for Gabriel, som med sine 15 år og 107 dager er blant de aller, aller yngste som har spilt seriefotball på L/Ks A-lag.

L/K har nå serieleder Krokelvdalen borte onsdag, før det er duket for sekspoengerskamp på Idrettsheia mot Salangen lørdag. En viktig uke for L/K, som trenger alle poengene laget kan få på nedre halvdel av tabellen.

* Mathias Sørum scoret sitt sjuende mål for L/K i år - det sjette i serien.

* Keeper Martin Brun ble kåret til Dagens L/K-gutt etter en ny solid opptreden i L/K-buret.

L/Ks lag: Martin Brun, Vebjørn Isaksen, Jørgen Skog, Joachim Olaussen, Einar Skogheim, Sverre Meløy, Kristian Bjørn Hansen, Fredrik Johansen, Kristoffer Hansen Holst, Markus Karlsen Skogheim, Mathias Sørum

Innbyttere L/K: Sigve Ringbakken, Oskar Leiros, Gabriel Wikbo-Larsen

Dommer: Ragnar Dahl - la lista vel høyt i starten av kampen, men justerte seg greit inn etter hvert

Ingen gule kort til L/K