Fire mål holdt ikke på Kvaløya

Postet av Lyngen/Karnes IL den 5. Sep 2021

Til tross for fire scorede mål på bortebane på Kvaløya, et av dem en skikkelig perle av Markus Karlsen Skogheim, så ble det magert med poeng på L/K lørdag.

Da kampens gode dommer Øyvind Jøstensen blåste av for full tid sto det nemlig 5-4 til vertene på Storelva kunstgress. Og selv det resultat var litt flatterende for L/K ettersom L/Ks siste mål, innbytter Aleksander Larsens første mål på A-laget, kom på overtiden av overtiden. Når det er sagt, så var kampen jevn og L/K-leiren vil nok føle at dette var en kamp man burde klart å ta poeng i.
L/K måtte rokere litt på laget ettersom de to som har vært stoppermakkere til Joachim Olaussen, Marcus Hausner Christensen og Jørgen Skog, begge var skadet, samt at fast høyreback Vebjørn Isaksen også manglet. Løsningen ble å sette Kristian Bjørn Hansen ned på stopperplass og spille med en treer bak med Olaussen, Hansen og Oskar Leiros. Litt uti omgangen valgte trener Dan-Håvard Johnsen å flytte ned Sigve Ringbakken på høyre back og gå over til en firer bak. Det fungerte bedre - mye takket være at Ringbakken taklet den uvante backro med bravur.

L/K taper i realiteten kampen på at man ikke er på stasjon fra start.  KSK scoret to veldig enkle mål i løpet av de første fem minuttene og kampen ble for L/K en evig jakt  for å ta igjen hjemmelaget. Vi får 2-1 etter kvarteret, etter flott en-to-spill mellom Markus Karlsen Skogheim og Mathias Sørum der sistnevnte er sist på ballen. KSK svarer imidlertid og til pause står det 3-1.

L/K får en til i fleisen tidlig i andre omgang, og da ser det veldig kjørt ut. Men Markus Karlsen Skogheim bringer trua tilbake hos de røde med et virkelig klassemål. Det er keeper Martin Brun som plukker ned en corner og setter kjapt i gang med en lang ball opp mot Markus Karlsen Skogheim. Ballen spretter én gang, og så, fra 23 meter smekker Skogheim ballen i en vakker bue over en keeper på halvdistanse og i lengste hjørne. Vakkert!

Den videre opphentingen lot imidlertid vente på seg til det 80 minutt. Da er det Einar Skogheim som tar et kjapt frispark og spiller opp mot Mathias Sørum. Han vinner duellen med både forsvareren og keeper og setter L/Ks tredje mål.

Men i stedet for 4-4, så kommer 5-3, på et ganske så billig idømt straffespark - som KSK-spissen Aleksander Kvikne setter sikkert i mål. Og L/K makter ikke å score mål igjen før langt på overtid. Da er det innbytter Aleksander Larsen, som akkurat hadde kommet på banen, som stikker igjennom på høyrekanten og  setter ballen i mål. Artig for Oksvik-gutten. Det var praktisk talt det siste som skjedde og L/K tapte dermed sin tredje kamp på rad i 4. divisjon.

L/Ks lag: Martin Brun, Oskar Leiros, Joachim Olaussen, Kristian Bjørn Hansen, Sigve Ringbakken, Einar Skogheim, Sverre Meløy, Kristoffer Hansen Holst, Fredrik Johansen, Markus Karlsen Skogheim, Mathias Sørum.

Innbyttere: Joakim Berg Bjørklund, Gard Grønvoll Sommerseth, Aleksander Larsen

Gule kort L/K: Einar Skogheim, Joachim Olaussen

L/Ks B-lag maktet for øvrig en slags revansje på samme bane på søndag. Da vant L/K 2 6-2 over Skarven, etter tre mål av Sverre Meløy, to av Kristoffer Hansen Holst og ett fra Einar Skogheim.