Ilyas matchvinner da L/K tok viktig borteseier

Postet av Lyngen/Karnes IL den 22. Sep 2018

SIF - L/K 1-2: Ilyas Shirzad (18) satte 0-2 i andre omgang, men gir keeper Jørgen Vik vel så mye av æren for seieren på Stakkevollan i ettermiddag.

L/K spilte mot 10 mann i hele andre omgang og da Shirzad satte inn 0-2 fem minutter før slutt så virket kampen avgjort. Det viste seg at den var det også, men det ble likevel litt småsvette tilstander for L/K-erne helt på tampen. Stakkevollan scorer på en heading etter corner når det er spilt nesten 95 minutter og rekker sannelig å få en corner til etter det. Den avverget imidlertid L/K-forsvaret og dermed tre fortjente, og uhyre viktige poeng.

Ilyas Shirzad var glad og fornøyd med tre poeng. Han mener han slett ikke var kampens eneste matchvinner.

- Jeg syns at vi i store perioder har veldig greit kontroll. Vi slipper dem til et par ganger og det er slapt av oss, men Jørgen hadde mange gode redninger som holdt oss i kampen. Etter straffen, får vi en trygg følelse som vi tar med oss inn i 2. omgang. Den styrer vi stort sett og når jeg putter 2-0-målet så føler jeg at vi er veldig trygge, Fortjent seier, sier Ilyas.

Første omgang var en rimelig jevn og sjansefattig affære lenge. L/K og SIF hadde et par farlige sjanser hver før kampen eksploderte rett før pause. Ilyas Shirzad lagde trøbbel for SIF-forsvaret mer enn én gang i dag og blir felt på venstresiden – ikke langt fra hjørneflagget. Markus Karlsen Skogheim slår frisparket inn i feltet og på bakerste stolpe blir Joachim Olaussen dratt ned. Straffen virker grei. Så får også SIF en mann utvist i tumultene som oppstår etter straffesparket, angivelig etter en dytt.

Anyway, så er det L/Ks toppscorer Markus Karlsen Skogheim som skrider til verket og skal sette straffen. Den smeller han til høyre for keeper. Straffen er hard nok, men for dårlig plassert. Dermed redder keeperen, til stor jubel fra hjemmepublikumet. Men dommer og linjedommer mener at keeperen står for langt ute fra streken når straffen blir tatt og dermed får Skogheim sjansen på nytt. Og denne gangen velger han motsatt hjørne og straffen sitter i nettet.

En spesiell avgjørelse av dommeren. Det er veldig sjelden keepere blir dømt imot i slike tilfeller, men keeperen står ganske langt ute før straffen tas og kan rett og slett ikke klage på avgjørelsen, selv om det er strengt dømt.

Etter straffemålet har Ilyas Shirzad ytterligere to store muligheter før lagene går til pause. Spesielt den siste er svær. Ilyas avanserer ned mot dødlinja og leverer en blanding av innlegg og skudd som SIF redder på streken under press fra L/K-spiss Aleksander Lenning.

I andre omgang, med 11 mot 10, går det lang tid før L/K får noe særlig overtak. SIF henger godt med i svingene og kommer også til enkelte farligheter. Men Jørgen Vik er påpasselig i alle situasjoner og står en ny strålende match for L/K. Og stort sett hadde da også Olaussen/Skatland kontroll bak.
Og når L/K etter hvert får grepet også om andreomgangen så var det ikke uventet at det var Ilyas Shirzad som kom på scoringslisten. Innbytter Stig-Roar Hansen Rognli slår en presis stikkball til Shirzad, som avslutter i steget og scorer sitt sjette mål på de siste åtte seriekampene.

- Et bra mål. Stig-Roar har ballen og fører den ganske langt opp på banehalvdelen til SIF og slipper den til meg mens jeg er på løp rundt en av SIF-backene. Jeg avslutter så fort jeg kan, sier Ilyas Shirzad.

Les hva iTromsø skriver om kampen!

I det 94. minutt får SIF sitt reduseringsmål, men til tross for at dommeren hadde lagt til seks minutter i andre omgang så rakk heldigvis ikke SIF å score flere mål. Dermed kunne L/K krype opp på 20 poeng - forbi gultrøyene på bedre målforskjell.

Bunnstriden i 4. divisjon er imidlertid fortsatt en rysare. Salangen vant i ettermiddag og er fortsatt foran L/K, mens Stakkevollan, Ishavsbyen og Nordreisa er hakk i hel med L/K på 10. – 12. plass. Våre naboer på Skjervøy virker imidlertid som de har funnet formen i 3. divisjon og skulle de klarer å karre seg over streken til slutt – uten at det går på bekostning av Skarp – så rykker ingen lag ned fra 4. divisjon.

- Guttene har fått motivasjon etter dagens kamp. TIL-kampen blir tøff, men de skal få slite for poengene i alle fall. Så skal vi kjempe hardt for å få poeng mot både Storelva og Nordreisa. Så jeg tror det kommer til å gå vår vei til slutt, sier Ilyas Shirzad.

Tabellen ser du her!

* Ole Remi Hausner (30) gjorde comeback på A-laget fire år etter at han sist spilte. Hausner fikk noen minutter før slutten og kan forhåpentligvis bidra med klokskap og rutine også i de siste tre kampene.

* Hausner ble forøvrig spiller nummer 40 som akslet L/K-trøya i år - treningskamper, cupkamper inkludert.

* Midtbanespillerne Einar Skogheim og Kristian Bjørn Hansen sonet for gule kort i denne kampen. Og med ingen gule kort i denne kampen, har trenerne Vik og Talberg plenty av spillere å velge fra til neste kamp - hjemme mot serievinner TIL 2.

Kampen ble streamet på nordlys.no. Kampen ser du i opptak her!

L/K fra start: Jørgen Vik, Aleksander Skatland, Joachim Olaussen, Joakim Berg Bjørklund, Marius Dreyer, Ole Talberg, Sigve Ringbakken, Markus Karlsen Skogheim, Ilyas Shirzad, Aleksander Lenning, Ola Edholm

Innbyttere: Stig-Roar Hansen Rognli, Vebjørn Isaksen, Ole Remi Hausner

Ingen gule kort til L/K