Festfotball og seks mål

Postet av Lyngen/Karnes IL den 20. Mai 2017

Steffen Dreyer puttet to og hadde tre målgivende da L/K knuste Ishavsbyen 6-2 på Geitnes i dag.

Det var virkelig takter over L/K i solskinnet på Geitnes i dag. Etter en treg åpning og en baklengs våknet lyngsværingene virkelig til liv i andre del av første omgang og holdt tidvis lekestue mot Ishavsbyen i andre omgang. Sentralt i mye av det som skjedde offensivt var Steffen Dreyer, som fortjent fikk bestemannsprisen for sin innsats i dag. Da han gikk av banen et lite kvarter før slutt hadde han satt én straffe, et spillemål og ikke minst levert tre lekre assists til Magnus Børsheim Kalstad, Marco Mathisen og Oscar Ross.

Etter at IFK tok ledelsen ut av ingenting på en heading, skjerpet L/K seg. Men selv om L/K hadde et solid trøkk mot IFK-målet, så måtte det et straffespark til for å åpne dagens målkonto. En IFK-forsvarer er uheldig og handser inne i feltet og Steffen Dreyer er safe fra straffemerket. Og rett før pause er Dreyer på farten igjen - denne gangen på venstresiden. Han finter ut IFK-forsvaret og legger inn på bakerste med venstre. Der får Magnus Børsheim Kalstad en rimelig enkel jobb med å heade inn sitt første seriemål for L/K. Psykologisk var det gull verdt for L/K å gå tl pause med ledelse.

2. omgang var muligens årsbeste mot et IFK-lag som ble mer og mer sliten utover i omgangen. Markus Karlsen Skogheim setter tonen med sin assist til Jan-Robin Bjørn. Han dribler seg fri ute på venstresiden og slår et presist innlegg på bakerste. Der står både Oscar Ross og Jan-Robin Bjørn, men det er sistnevnte som setter hodet til og tar L/K opp i 3-1-ledelse.

L/K peiser på. Klikk-klakk-fotball der mange melder seg på, og 4-1 er spesielt lekkert. Høyreback Krister Skogli vinner en duell langt nede på egen banehalvdel og tar ballen med seg opp mot IFK-målet. Han spiller fri Steffen Dreyer, som har gått på et smart kryssløp inne i feltet. Han tar et par touch før han dytter ballen tilbake til Marco Mathisen. Balsfjordingen smeller til og ballen fyker opp i nettaket fra skrått hold - Marcos første seriemål for året.

Krister Skogli er i høyeste grad involvert i 5-1-målet også. Et perfekt innlegg fra høyresiden finner Steffen Dreyer på løp inne i feltet. Storfjordingen er i duell med en IFK-forsvarer, men når ballen først og sklir inn 5-1.

Et kvarter før slutt kommer L/Ks sjette mål. Og denne gangen nøyer Dreyer seg med å servere Oscar Ross, som hadde vært et konstant uromoment for IFK fram til da. Nå er han på løp på venstrekanten og får alt det rommet han kan ønske seg når Dreyer spiller han igjennom. Ross gir jernet og kommer seg helt fri og alene med IFK-keeper. Avslutningen sitter kontant i lengste hjørne - Ross' 87. mål for L/K.

IFK får et trøstemål på slutten, og kan i det minste ta med seg at de har scoret dobbelt så mange mål på L/K som de andre fire lagene som har prøvd i har klart til sammen. Tromsølaget har hatt en grei sesongstart, men stilte litt svekket i dag. L/K manglet forsåvidt også hele venstresiden sin i form av Stig-Roar Hansen Rognli og Øyvind Garfjell, samt at Fredrik Allertsen startet på benken. Men det er ingenting å utsette på L/K-stallen i 2017 og ekstra gøy å fylle på med 15-16-17-åringer utover i kampen.

L/K-trener Vegard Bjørn Olsen, som for øvrig hadde tvillingbroren Gaute på motstanderbenken i dag, var fornøyd med kampen:

- Ja, i dag løsnet det endelig offensivt etter at vi sålangt har imponert mest bakover på banen. Mye gode bevegelsa og god samhandling på motstanderens halvdel. Flere spillere leverer årsbeste og vi får ikke minst mange flotte scoringer, sier Olsen.

Steffen Dreyer kunne forøvrig ha delt bestemannspremien i dag, et gavekort fra Jekta storsenter, med Geitnes-publikummet. Fin stemning og mye applaus fra de rundt 100 fremmøtte i dag. Det setter vi stor pris på!

* Fem strake seire gjør at L/K er alene på toppen av tabellen. Tre poeng bak er Skarp, som også vant sin kamp denne serierunden.

* Steffen Dreyer satte sitt 257. og 258. mål for L/K i dag.

Se 1. omgang her og her!
Se 2. omgang her!

* Jan-Robin Bjørn scoret sitt første seriemål for året - hans 20. A-lagsmål for moderklubben.

* Kristian Bjørn Hansen spilte sin A-kamp nummer 70 for L/K - og den spilte han meget godt!

* Aleksander Skatland spilte sin 80. A-kamp for L/K i dag.

Ny hjemmekamp allerede neste helg - lørdag mot Storelva.

L/Ks lag: Jørgen Vik; Krister Skogli, Jan-Robin Bjørn, Joachim Olaussen, Aleksander Skatland, Magnus B. Kalstad, Markus Karlsen Skogheim, Kristian Bjørn Hansen, Steffen Dreyer, Oscar Ross, Marco Mathisen

Innbyttere: Fredrik Allertsen, Christer Steinvik, Einar Skogheim, Marcus Hausner Christensen, Sigve Ringbakken, William Sørensen.

Gult kort L/K: Kristian Bjørn Hansen

Dommer: Jonny Andreassen - meget god