​Fredrik Allertsen til L/K: - Vi har fått en spiller fra øverste hylle

Postet av Lyngen/Karnes IL den 9. Feb 2017

Man kan fort bli historieløs i dagens fotballverden, men vi tar nok ikke munnen for full når vi sier at L/K har gjort et aldri så lite kupp når en spiller i sin beste alder, med erfaring fra toppfotballen, som har vært aktuell for å vende tilbake til moderklubben TUIL og førstedivisjonsspill, i stedet velger Lyngen/Karnes på nivå fem. Men det har Fredrik Riise Allertsen (26) gjort.

Midtbanespilleren har nå signert for Lyngen/Karnes og som bildet viser blir han ønsket hjertelig velkommen av trener Øyvind Garfjell. Nå er 26-åringen er klar for spill i lokal 4. divisjon.

-Jeg valgte L/K på grunn av totalsituasjonen – i tillegg til at det virker som en veldig fin gjeng. Jeg kjenner trenerne Øyvind og Jørgen godt fra før og så har jeg hørt mye fint om laget og klubben, sier Allertsen til L/K-nett.

Allertsen er som sagt ekte TUIL-gutt og har faktisk spilt aldersbestemt fotball med trener Jørgen Vik i TUIL. De siste årene har imidlertid Allertsen akslet Senja-trøya – blant annet i lag med Oscar Ross og L/K-trener Øyvind Garfjell. Sistnevnte har også spilt med Allertsen i TUIL. Fredrik er også lagkamerat med Jørgen Vik på futsallaget Sjarmtrollan, som ligger godt an til å bli norske futsalmestre. Nå ser Allertsen fram til å hive seg rundt i rødt og blått.

- 2017 ser jeg for meg blir en veldig spennende sesong med den nye 4. divisjonen. Jeg tror vi skal stille et sterkt lag og ha gode muligheter til å hevde oss i toppen. For meg selv håper jeg å kunne hjelpe L/K til å spille mange gode og morsomme kamper denne sesongen – og bidra med det jeg kan, sier Allertsen.

26-åringen sier han har hatt en morsom og spennende karriere så langt. At tromsøgutten har spilt for en klubb utenfor Tromsø i tre sesonger, FK Senja, gjør L/K trygg på at Allertsen vil passe godt inn også i L/K.

-Jeg har vært heldig og fått spille på et høyt nivå, bodd flere fine plasser og møtt gode venner for resten av livet. Nå ser jeg fram til et nytt kapittel med gode venner i L/K!

L/K-trener Jørgen Vik legger ikke skjul på at for en klubb på nivå fem er Allertsen en massiv signering.

-Ja, dette er en veldig sterk signering for oss i L/K. Fredrik er en ballspiller av rang og har en tilstedeværelse og et talent som garantert vil gi laget mye – ikke minst kan de yngre spillerne i klubben lære av ham, sier Vik.

-Fredrik går i høyeste grad inn under kategorien «treningsvillig» og vi tror han passer ypperlig inn i måten vi ønsker å spille på. Vi er glade for at vi denne gangen fikk en midtbanespiller fra øverste hylle, sier L/Ks spillende trener.

Allertsen har vært ønsket i både Fløya og selvsagt også FK Senja. Han har trent med TUIL i både desember og januar og er klar til å «hit the ground running» når han starter treningene med L/K. Jørgen Vik er klar på Allertsen kommer til å bidra mye for L/K – som har fire treningstimer i Skarphallen i uka i samarbeid med Salangen.

Allertsen vil forhåpentligvis bli spilleklar til neste vinterseriekamp den 25. februar mot Salangen. De formelle prosessene i forhold til den tidligere klubben FK Senja skal først sluttføres.

Status for L/K nå er at vi har fått inn fem nye spillere så langt. De fire lyngsværingene Oscar Ross, Fredrik P. Johansen, Espen Haugen og Henning Skogvang er alle klare til å bidra i 2017. I avgang er det sålangt Simon Bentsen, Martin Schaal Mortensen og Kristoffer Johansen.

I tillegg får vi opp talenter fra egne rekker, som fort melder seg på også i A-lagsdiskusjonen – sist eksemplifisert med 15-årige William Sørensen, som debuterte med mål mot Senja i vinterserien forrige helg.