Bare nesten en legendarisk opphenting

Postet av Lyngen/Karnes IL den 13. Sep 2016

L/K tapte 5-4 mot TUIL mandag kveld, men kunne tross tapet gå fra TUIL Arena med hevet hode.

For etter å ha ligget under både 4-1 og 5-2 og attpåtil fått en mann utvist tidlig i andre omgang, så var det veldig sterkt av L/K-guttene å komme tilbake og nesten klare poeng på slutten av kampen.

L/K - i en ny 4-4-1-1-formasjon med Steffen Dreyer liggende like bak spissen Øyvind Garfjell, fikk første nesestyver etter ett minutt, da TUIL scoret sitt første for kvelden. 2-0 kom også ganske kjapt etterpå og et svært solid TUIL-lag holdt litt lekestue med L/K. Så reduserer Øyvind Garfjell til 2-1 på et nydelig angrep der Steffen Dreyer opererer i mellomrommet og spiller Garfjell igjennom. Garfjell bruker farten sin til å komme i posisjon foran mål, men havner likevel litt skrått på målet. 26-åringen er imidlertid iskald og scorer med utsiden av venstrefoten bak en god TUIL-keeper.

L/K får etter hvert kontroll på kampen etter råkjøret fra hjemmelaget og er inne i en god periode da TUIL får 3-1 og 4-1 like før pause. Heldigvis er Christer Steinvik på tur inne i TUIL-feltet rett før dommeren blåser for pause og blir tatt. Steffen Dreyer er sikker på straffen og L/K kan gå til pause med to mål å ta igjen i stedet for tre.

TUIL får også 5-2 i andre omgang og ser ut til å ha full kontroll - spesielt når Markus Karlsen Skogheim får sitt andre gule kort et lite kvarter ut i 2. omgang. Med 11 mot 10 ville TUIL normalt fått enda mer plass og tid til å spille sitt spill, men i stedet klarer L/K å heve seg et par hakk. Man gir ikke opp, selv om man ikke klarer å score og i det 88. minutt får man lønn for strevet. Øyvind Garfjell dribler og løper og setter opp Christer Steinvik, som har hatt en tur på benken men som har kommet inn igjen, og han tupper ballen i mål fra 7-8 meter. 5-3, og fortsatt er det to minutter igjen - pluss tilleggstid.

Ett minutt på overtid er det Simon Bentsen som scorer vakkert oppe i krysset og L/K er bare ett mål unna uavgjort. I de neste overtidsminuttene svir Steffen Dreyer en enorm sjanse etter corner. Fra 1 meters hold skyter han rett i magen på en TUIL-forsvarer.

TUIL 2 var det klart beste laget L/K har møtt i år. Tapet så ut til å bli fortjent, men den siste halvtimen viser L/K, med 10 mann, hvilke kvaliteter som ligger i laget. Sånn sett hadde man fortjent ett poeng på slutten, men vi får respektere at TUIL var hakket bedre enn oss kampen sett under ett.

Tapet mot TUIL 2 betyr at L/K har fått sin argeste konkurrent til seriegullet helt opp i ryggen igjen. L/K leder serien med 42 poeng, mens TUIL ligger ett poeng bak med sine 41. Stakkevollan er heller ikke helt hektet av når det gjenstår fem kamper. Gultrøyene har 36 poeng og L/K skal til Stakkevollan for en vanskelige bortekamp 24. september.

* Johan Valø sto årets første seriekamp i Jørgen Viks skadefravær. Valø hadde en solid B-kamp på søndag og fulgte opp med en strålende kamp på TUIL Arena. Meget sterkt av 20-åringen som har ventet tålmodig på sjansen sin mens Jørgen Vik har storspilt i L/K-buret. Johan Valø spilte for øvrig sin 20. L/K-kamp i går.

* Jørgen Vik gikk glipp av sin første seriekamp i år. Han har stått alle minuttene i serien så langt i år, men måtte kaste inn håndkleet etter skaden han pådro seg mot BOIF sist.

* Steffen Dreyer spilte sin L/K-kamp nummer 360 mot TUIL 2 og scoret sitt 242. mål. Han har scoret i alle seriekampene etter ferien!

* Marco Mathisen spilte sin kamp nummer 40 for L/K.

* Markus Mortensen spilte sin kamp nummer 20 for L/K

* L/K var blant andre uten sin kaptein Jan-Robin Bjørn og midtbanemannen Kristian Bjørn Hansen. Brødrene var i 50-årsfeiring i Syden og L/K lyktes ikke å få TUIL med på å flytte kampen.

* L/K fikk for andre gang i årets seriespill tre gule og ett rødt kort. Som mot FIL 2 i mai var det Markus Karlsen Skogheim som fikk to gule kort og en tidlig dusj, mens Steffen Dreyer, Aleksander Skatland og Christer Steinvik også havnet i dommer Stig-Are Sørensens bok denne gangen. Ingen av de tre sistnevnte hadde mer enn ett gult fra før, så neste kamp er ikke i fare for noen av dem.

L/Ks målscorere: Øyvind Garfjell, Christer Steinvik, Steffen Dreyer, Simon Bentsen

L/Ks lag: Johan Valø; Stig-Roar Hansen Rognli, Krister Skogli, Joachim Olaussen, Aleksander Skatland; Christer Steinvik, Markus Mortensen, Markus Karlsen Skogheim, Simon Bentsen; Steffen Dreyer; Øyvind Garfjell.

Innbyttere: Marco Mathisen, Vebjørn Isaksen

Dommer: Stig-Are Sørensen